Press "Enter" to skip to content

De meest voorkomende CV ketel problemen

Tegenwoordig zijn CV ketels complexe installaties. De functies zijn uitgebreider dan vroeger, maar de ketels worden ook steeds zuiniger, zijn compacter en geven minder storingen. Door al deze verbeteringen gaat een CV ketel tegenwoordig langer mee. Die efficientie wordt bijvoorbeeld gerealiseerd door afvalwater met warmte te gebruiken voor het afgeven van warmte elders in huis. Zo kan door sommige CV ketels zelfs een rendement van meer dan 100% behaald worden. We benoemen hieronder de meest voorkomende problemen en oplossingen voor problemen, wanneer ze overhoopt toch optreden.

CV ketel probleem 1: Geen warm water meer
De belangrijkste functie van een CV ketel is zorgen voor warm water uit de kraan. Het is belangrijk om eerst het schermpje te bekijken. Vaak zie je hier de foutcode staan, die je weer kunt vinden in de handleiding. Heb je deze handleiding niet meer, dan kun je vaak op de combinatie van merk en typenummer een handleiding vinden op internet. Wanneer je geen foutmelding kunt vinden kan de stekker van de CV ketel er kort uithalen helpen. Stop de stekker dan niet direct terug, maar wacht een paar minuten zodat hij gereset wordt.

CV ketel probleem 2: Koolmonoxide lek
Tegenwoordig zie je dit probleem gelukkig steeds minder, maar het vrijkomen van koolmonoxide is een probleem van CV ketels. Het gevaarlijke van koolmonoxide is dat het reuk- en smaakloos is. Daardoor kun je slaperig worden, in slaap vallen en nooit meer wakker worden. Dit probleem komt veelal voor bij oude CV ketels. Een belangrijke manier om dit vroegtijdig te signaleren is het ophangen van een koolmonoxide meter, ook wel CO-meter genoemd. Hang deze bij voorkeur dichtbij de CV ketel. Kies je voor een slimme CO-meter, dan zorg je er ook nog eens voor dat alle meldingen op je smartphone komen.

CV ketel probleem 3: Tikkende radiatoren of radiatoren die niet warm worden
Een veelvoorkomend probleem met de CV ketel is een tikkende radiator of geluid dat uit de radiatoren komen. Wordt de radiator dan ook nog niet goed warm, dan kan dit een teken zijn dat er teveel lucht in de leidingen zit. Daardoor kan de radiator slecht opwarmen. De oplossing voor dit probleem is het ontluchten van de radiatoren. Je begint hierbij bij de laagste radiator, draait hem open tot de radiator begint te druppelen. Op die manier ga je van beneden naar boven alle radiatoren af. Vervolgens vul je het water in de radiator bij tot genoeg bar. Op die manier is het probleem eenvoudig verholpen.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *